پای ثابت مسکن در جلسات مجلس


پای ثابت مسکن در جلسات مجلس

به گزارش اخبار ساختمان، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

یکشنبه ۲۳ شهریور

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و طرح اختصاص قیر رایگان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. در ابتدای جلسه علنی محمد باقر قالیباف با اشاره به بررسی وضعیت بازار بورس در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه توافق شد این است که سازوکارهای سهام خزانه و کاهش مزیت‌های سهام خزانه غیرمستقیم برای تقویت در سازوکارهای رسمی خزانه در بورس در دستور کار قرار گیرد.

قالیباف: به زودی شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی درباره‌ی وضعیت بازار بورس به ارائه خلاصه گزارش این جلسه پرداخت و با تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از بازارهای سرمایه و بورس گفت: جلسه غیرعلنی امروز مجلس بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید و عمدتاً متمرکز بر مسائل حوزه بازار سرمایه و بورس بود. مجلس مسائل اقتصادی را با اولویت در دستور کار قرار داده و به خصوص در روزهای اخیر به طور ویژه در حوزه کمیسیون‌های تخصصی و اقتصادی پیگیر حل مشکلات اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به اظهارات رؤسای کمیسیون‌ها، نمایندگان، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اولین نکته‌ای که مردم باید از آن مطلع باشند این است که مجلس مصمم است حمایت و تقویت لازم و تثبیت را در بازارهای بورس و سرمایه انجام دهد و تلاش کند هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی برود و پروژه‌های صنعتی در بخش تجاری، کارخانجات و تولید در کشور رونق بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سرمایه و پول مردم در بورس باید مورد صیانت قرار گیرد این امر را از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی عنوان و خاطر نشان کرد: ما کمک‌های لازم به دولت برای تثبیت بورس را انجام می‌دهیم افزایش سرمایه هم از موضوعات جدی بود که در همین زمینه لایحه دو فوریتی دولت برای صرف سهام بدون حق تقدم آمد و در کمتر از ۲۲ یا ۲۳ روز تصویب و ابلاغ شد و می‌تواند به عمق‌بخشی، تثبیت و هدایت نقدینگی و حفظ نقدینگی بورس و اموال مردم کمک کند.

حاتمی: عادی سازی روابط کشورهای عربی نه نت‌ها محکوم بلکه مختوم خواهد بود

حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه یکشنبه مجلس با اشاره به بازنشر تصویر توهین آمیز مجله شارلی ابدو به ساحت پیامبر اکرم (ص) گفت: بوی تعفن دموکراسی غربی از حنجره بغض آلود و سکوت هم قطارنشان در توهین به ساحت رسول الله نمایانگرتر شد.

وی در ادامه با محکوم کردن عادی سازی روابط کشورهای امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی گفت: عادی سازی روابط کشورهای عربی و حاکمان نه چندان اسلامی آنها نه نت‌ها که محکوم است بلکه مختوم نیز خواهد بود.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رزمایش اقتدارآمیز ذوالفقار ۹۹ ارتش جلوه‌ای از اقتدار و عظمت در امواج خلیج همیشه فارس بود. همچنین از رزمایش کمک‌های مومنانه مردم، خیرین، نهادهای حمایتگر در بخش‌های عمومی و دولتی نیروهای مسلح و بسیجیان تشکر می‌کنم. نیروهای مسلح، سپاه پر توان و پاسدارانی که نشان دادند در دفاع از مردم جان نثارانه سینه سپر می‌کند.

نماینده مردم کلیبر با انتقاد از مشکلات حوزه انتخابیه خود بیان کرد: نارضایتی‌ها به عملکرد ناصواب محیط زیست و منابع طبیعی حاکم بر استان را به مجالی دیگر می‌سپارم مدیران با محکومیت تعلیقی و پرونده‌های مجرمانه مفتوح حواسشان جمع باشد و رویه فعلی را اصلاح کنند.

نماینده ارومیه خطاب به کابینه دولت: کم کاری نکنید

سید سلمان ذاکر در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، گفت: ارزش پول ملی پایین آمده و اگر از شرایط بورس مطلع باشید حتی خود پول هم از دست مردم رفته است. از طرف دیگر تورم شدید بر جامعه حاکم است و از کالاهای خرد گرفته تا کالاهای اساسی مردم را درگیر کرده است. مثلاً والدینی که می‌خواهند جهیزیه تهیه کنند امکان خریدن یک لباسشویی را ندارند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو پراید گفت: اگر مردم پول داشته باشند پولشان بی ارزش شده و اگر بی پول باشند و درآمد نداشته باشند معلوم نیست که چه بلایی بر سر آنها می‌آید. وزیر اقتصاد باید به فکر مردم کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه و بهزیستی‌ها و کمیته‌ای ها باشد. بیش از ۱۰ درصد مردم ارومیه تحت پوشش کمیته امداد هستند. بسیاری دیگر کشاورز هستند و درآمدی ندارند.

ذاکر از قیمت یارانه نقدی هر ماهه انتقاد کرد و گفت: می‌توانیم یارانه را با تورم همسان سازی کنیم. می‌توانیم به مردم یارانه نقدی یا غیرنقدی و یکسان با تورم بدهیم تا زندگی‌ها از هم نپاشد و برنامه کوتاه مدتی برای ملت ایران ارائه کرده باشیم. مردم به نان شب محتاجند و جوانان مشکل ازدواج، مسکن و اشتغال دارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به کابینه دولت گفت: کم کاری نکنید. می‌توانیم بر اساس شاخص درآمد سرانه هر استان و شاخص اشتغال هر استان اقداماتی انجام دهیم. مثلاً آذربایجان غربی قطب کشاورزی است و از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

ذاکر در پایان نطق خود نسبت به وضعیت حق التدریسی ها، نهضتی‌ها و فرهنگی‌ها هشدار داد و گفت: امروز باید در خصوص استخدام و تبدیل وضعیت این نیروها اقدامی انجام دهیم تا بلکه مردم از دولت و مجلس راضی باشند.

میرتاج‌الدینی: در اصلاح طرح دو فوریتی تأمین قیر رایگان نظرات شورای نگهبان اعمال شده است

مهدی طغیانی در تذکری در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی طرح اصلاح تبصره ۱ قانون بودجه کل کشور در راستای تأمین قیر رایگان بیان کرد: در روز چهارشنبه گذشته ما طرحی را در دستور کار مجلس داشتیم که اعاده شده از شورای نگهبان بود اما از آنجا که ایرادات شورا و اصلاحات کمیسیون مشخص نبود از دستور خارج شد. امروز نیز با همین موضوع مواجه هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ایراداتی که شورای نگهبان به طرح اصلاح تبصره ۱ قانون بودجه در راستای تأمین قیر رایگان مشخص نیست و اعضای کمیسیون نیز می‌گویند اصلاحات کمیسیون به درستی در سامانه نیامده است. اکنون ما نمی‌دانیم که چه چیزی را باید بررسی کنیم.

سید محمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به ابهامات مطرح شده بیان کرد: ایرادات وارده به این طرح با حضور حقوقدان شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و در سطح کمیسیون بررسی شد. امروز نیز با رأی نمایندگان این مشکل نیز برطرف شده و مردم روستاها که منتظر آسفالت جاده‌های روستایی بودند خوشحال خواهند شد. شورای نگهبان در اصلاح این طرح کمیسیون را همراهی کرده است.

چهارشنبه ۲۶ شهریور

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و طرح دو فوریتی اصلاح تبصره یک و دو ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و همچنین طرح دو فوریتی جهش تولید و تأمین مسکن که دو فوریت آن در جلسه علنی ۱۹ شهریور به تصویب رسیده بود در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

شادمهر: میزان مشارکت در انتخابات مجلس نتیجه عملکرد مسؤولان بود

امانقلیچ شادمهر در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن بیان گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دهه پنجم انقلاب اسلامی، بی تردید پرمخاطره‌تر از چهار دهه اخیر در همه حوزه‌ها است. در داخل لزوم بازگشت و عمل به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر جدال با سه پدیده شوم فساد و فقر و تبعیض آشکار شده است؛ راهبردی که اگر ساختارها براساس آن احصا می‌شد دیگر با فقر و تبعیض مواجه نبودیم.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از ناکارآمدی و همچنین حذف شایستگان می‌ترسیم. ما از چهره کریه فقر می‌ترسیم؛ چرا که این روزها بعضی ارتزاقشان را از زباله‌های شهر می‌جویند. ما از تکدی‌گری کودکان کار خیابانی و سایر آسیب‌های اجتماعی می‌ترسیم.

شادمهر با اشاره به فعالیت رسانه‌های خارجی در مورد ایران گفت: هژمونی رسانه‌ای مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای مدام در حال نفی ارزش‌های انقلاب اسلامی است در این راستا باید راهبردی اتخاذ شود که با روشنگری زمینه برد مخالفان را از بین برد.

وی با اشاره به وضعیت عمومی اقتصادی و تأثیر آن بر زندگی مردم خاطرنشان کرد: ما نمایندگان باید با وضع قوانین سنجیده و اقدام فوری و عملی تمام تلاش‌مان را در راه احقاق حقوق مردم بدانیم. میزان مشارکت در انتخابات دوره یازدهمین مجلس شورای اسلامی پیام داشت؛ نارضایتی از بی‌خاصیتی بعضی از نمایندگان و بی عرضگی بعضی مسؤولان. وگرنه مردم همان مردم هستند و با دستاوردها و آرمان‌های انقلاب قهر نخواهند کرد.

شادمهر در پایان نطق خود علاوه بر ذکر برخی مشکلات حوزه انتخابیه‌اش به تشییع میلیونی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: مردم همیشه پای کار بوده و هستند اما تا دیر نشده باید کاری کنیم و رضایت مندی ولی نعمتان انقلاب را به دست آوریم.

دعوت میرسلیم از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از اقدامات شورای سران قوا

سید مصطفی میرسلیم نماینده تهران در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت: سرمایه جمهوری اسلامی نفت و گاز نیست، سرمایه اصلی ما مردم شریفی هستند که ما افتخار نمایندگی آنها را داریم، اگر سرمایه ما مردم هستند اهمیت معلمان که نسل آینده را به آنها سپردیم و اهمیت مقابله با توطئه‌های خانمان برانداز در قالب سند ۲۰۳۰ و فعالیت‌های مخربی که با سو استفاده از فضای مجازی صورت می‌گیرد روشن می‌شود، در این خصوص رئیس شورای عالی فضای مجازی باید پاسخگو باشد.

وی عملکرد مجلس دهم و هفت سال گذشته دولت را بر اعتماد مردم مؤثر دانست و افزود: اگر اعتماد مردم به نمایندگان حفظ شود و از یاری آنها بهره‌مند باشیم از پس مشکلات کشور برمی آییم، ولی یکی از نشانه‌های مهم اعتماد مردم مشارکت آن‌ها در انتخابات است.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان این‌که «امروز به لطف خداوند و با توجه به نزولات آسمانی فصل بهار با رعایت مصرف صحیح می‌توانیم به خودکفایی در کالاهای ضروری نزدیک شویم» ابراز عقیده کرد: باید دولت را که تقریباً همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کار خود را آغاز کرد ولی در عمل به نتیجه مطلوب که افزایش تاب آوری دست پیدا نکرد و اکنون سال آخر فعالیت خود را طی می‌کند وادار کنیم تا جلوی خسارت به هموطنان را بگیرد.

وی ادامه داد: از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست می‌کنم نتیجه نظارت خود درباره اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به اطلاع مجلس برساند، به نظر اینجانب ورود در فرایندهایی چون استیضاح و اثبات بی‌کفایتی بیش از سه ماه وقت ارزشمند مجلس را درگیر حواشی می‌کند و از کارهای اصلی باز می‌دارد؛ ضمن این‌که آب به آسیاب دشمنان می‌ریزد، در عین حال این امر نمی‌تواند عملکرد رئیس مجلس را در معطل گذاردن سوال نمایندگان از رئیس جمهور را توجیه کند؛ همچنین بیش از یک ماه پاسخ کمیسیون اصل ۹۰ را در این خصوص ندادن جرم است.

انتقاد نماینده تفت و میبد از شرایط آبرسانی به حوزه انتخابیه

سید جلیل میر محمدی میبد در جلسه علنی چهارشنبه در نطق میان دستور با محکومیت هتک حرمت پیامبر (ص) از سوی مجله فرانسوی گفت: یزد تشنه‌ترین قطعه کشور به خاطر کمبود آب است. مردم میبد و تفت با تانکر آب و دبه ۲۰ لیتری آب به روستا می‌برند. اخیراً دستورات خوبی از سوی وزیر راه و شهرسازی و وزیر نیرو آمده است و امیدوارم به زودی شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی همچنین از نرخ ارز و شرایط پیش آمده برای بازار بورس انتقاد کرد.

نماینده تفت و میبد در پایان در مورد مسئله وقف در شهرستان‌ها گفت: در یزد بیش از ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه وقفی وجود دارد. از مجلس می‌خواهم به موضوع وقف ورود کند.

سلیمی: دولت زودتر وزیر صمت را به مجلس معرفی کند

علیرضا سلیمی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز خطاب به رئیس مجلس، بیان کرد: از رئیس مجلس انتظار داریم به آقای رئیس جمهور تذکر دهند که زودتر وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس معرفی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: پیدا کردن وزیر صمت این‌قدرها هم کار سختی نیست و واقعاً جای تعجب است که دولت در این مدت نتوانسته فردی را برای تصدی این وزارتخانه پیدا کند.

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۹