ساخت ۳۰هزار مسکن خیّرساز/تحویل ۴۵۰۰واحد به خانوارهای دارای ۲معلول


ساخت ۳۰هزار مسکن خیّرساز/تحویل ۴۵۰۰واحد به خانوارهای دارای ۲معلول

رئیس انجمن خیّرین مسکن ساز از نهایی شدن ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی خیّرساز برای خانوارهای نیازمند خبر داد و گفت: تاکنون ۱۹ هزار واحد تحویل شده است.

کیومرث سُلگی  درباره احداث مسکن خیّرساز اظهار داشت: انجمن خیّرین مسکن ساز به عنوان بخش مردمی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰ امام (ره) در طول ۸ سال اخیر فعالیت داشته و در تمام مراکز استانها تشکیلاتی تحت عنوان هیئت امنا و هیئت مدیره انجمن تشکیل شده است. ضمن اینکه این انجمن در ۱۲۰ شهرستان هم دفتر دارد که در زمینه ساخت مسکن برای خانواده های محروم و کم درآمد کار می کند.

وی با بیان اینکه تصمیم گیرنده اصلی در این امور، خودِ مردم، خیرین و مدیران ارشد استانها هستند، افزود: وزارت راه و شهرسازی کمک های خود را از طریق تخصیص زمین به ساخت مسکن خیّرساز ارائه می کند. بانک عامل بخش مسکن نیز از طریق ارائه تسهیلات در این حوزه با خیّرین مشارکت دارد.

رئیس انجمن خیّرین مسکن ساز با بیان اینکه در کل کشور احداث ۳۰ هزار واحد مسکن خیّرساز نهایی شده، ادامه داد: نزدیک به ۱۹ هزار واحد به اتمام رسیده و مابقی در حال احداث بوده یا رو به اتمام است. تا پایان امسال ۵ هزار واحد دیگر به مشمولان این واحدهای مسکونی تحویل خواهد شد.

وی درباره نحوه شناسایی متقاضیان و مشمولان دریافت واحدهای مسکونی خیّرساز گفت: خیّران و مسئولان استانی انجمن وظیفه شناسایی متقاضیان واقعی دریافت این منازل را بر عهده دارند. همچنین مسئولان محلی هم  خانوارهای نیازمندی که به تنهایی نمی توانند صاحب مسکن شوند را به مدیران استانی انجمن معرفی می کنند.

سُلگی با اشاره به یکی دیگر از وظایف انجمن خیّرین مسکن ساز در خصوص تأمین مسکن خانوارهای دارای دو معلول به بالا تصریح کرد: در این بخش ۱۶ هزار خانواده شهری و روستایی در کشور شناسایی شده است که مستأجر یا بدمسکن هستند. یک کار مشارکتی با حضور سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن، بنیاد علوی به نمایندگی از بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی و خیرین مسکن ساز در حال انجام است که در شهرها ۳۰ و در روستاها ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض به این خانواده ها تعلق گرفته و برای خانه دار شدن آنها کمک می شود. سهم انجمن خیّرین مسکن ساز در این طرح مشارکتی، تخصیص ۵ میلیون تومان به هر خانواده دارای دو معلول یا بیشتر در شهرهاست.

وی ادامه داد: ساخت ۸ هزار واحد برای این خانواده ها نهایی شده که تا کنون ۴ هزار و ۵۰۰ واحد به اتمام رسیده و به این خانواده ها تحویل داده شده است. حداکثر ظرف دو تا سه آینده مابقی واحدها نیز به اتمام می رسد و دیگر در کشور خانواده دارای دو معلول یا بیشتر که فاقد مسکن باشند، نخواهیم داشت.

سلگی در خصوص نحوه خانه دار شدن این خانواده ها گفت: در برخی موارد، از واحدهای مسکن مهر یا خانه های متعلق به بنیاد مسکن در شهرها استفاده کرده ایم. در برخی موارد هم خیّرین برای آنها واحد نو خریداری کرده و در چند مورد نیز خانه های فرسوده این خانوارها را با استفاده از همین تسهیلات بلاعوض، نوسازی یا درجاسازی می کنیم.

رئیس انجمن خیّرین مسکن ساز در خصوص همکاری های این انجمن در بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بیان داشت: این انجمن در تأمین حدود ۳۰۰ دستگاه کانکس با بنیاد مسکن همکاری داشت. تعداد حدود ۹۰ دستگاه واحد مسکونی نیز از سوی خیّرین مسکن ساز برای خانواده های نیازمند احداث شد که مجموعا نزدیک به ۵ میلیارد تومان به زلزله زدگان کمک کردیم.

وی درباره همکاری این انجمن با شرکت بازآفرینی شهری ایران و نوسازی بافت های فرسوده اظهار داشت: در حال حاضر صرفا تفاهم نامه ای با این شرکت داریم تا در زمینه نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده اقشار نیازمند ساکن در بافت های نابه سامان شهرهای مختلف با همکاری وزارت راه و شهرسازی و کمک های خیّرین، نوسازی کرده و به خانواده های نیازمند تخصیص بدهیم.

سلگی با بیان اینکه انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی باید از ظرفیت های خیّرین مسکن ساز بیشتر بهره ببرد، گفت: این وزارت می تواند با حمایت های گوناگونی که از خیّرین مسکن ساز شامل تخصیص زمین و تسهیلات ارزان قیمت دارد، در خانه دار شدن اقشار نیازمند مشارکت داشته باشد.

به گفته این خیّر مسکن ساز، بر اساس قانون برنامه ششم واحدهای خیّرساز از هزینه پرداخت انشعابات آب، برق و گاز معاف هستند که در حال حاضر این قانون در حال اجراست.

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۰